Lägga till vid boj

Vi har boj i vår hemmahamn. Många gästhamnar har också boj.

När vi kommer till en gästhamn brukar jag välja den plats som är enkel att angöra och enkel att kasta loss. Precis som i naturhamn väljer vi plats beroende på vindförhållanden och om möjligt där vi kan få sol både morgon och kväll.

Förbered tilläggningen
Som alltid är det viktigt att vara förberedd. Tampar ska sitta fast både i för och akter. Fendrar ska på. Stävstegen ska fällas ner. Vi har idag våra givna roller. Det är väldigt viktigt att ha klart för sig vem gör vad. Jag styr och T krokar på bojen och hoppar i land.

Använd mobiltelefoner och headset
Vi kommunicerar oftast genom våra mobiltelefoner. Vi har trådlösa headset och ringer upp varandra innan vi lägger till. Då kan vi prata i lugn ton och behöver inte skrika åt varandra.

T fendrar av i god tid och kollar alltid hur högt eller lågt fendrarna ska sitta beroende på andra båtar runt omkring, fäller ner stävstegen om det behövs, plockar fram de tampar vi behöver och sätter fast bojtampen. Vi har en merxhake i vår bojtamp. Den är rejäl och sitter mitt på tampen, som är fastsatt i vardera akterknape. Då blir tampen som ett v och båten ligger stadigare. Ibland har vi en särskild "hoppilandtamp" som T tar med sig direkt när hon hoppar i land.

Mer info om merxhaken och hur du fäster den >>

Jag kollar av vilken sida som T ska kroka på bojen. Vi har en favoritsida, men jag väljer att passera bojen på den sida som har mest plats. Eller om det är avdrift så väljer jag att den sidan som vind och vågor kommer ifrån. Då driver båten mot bojen. T står i aktern på badbryggan och dirigerar mig med: det ser bra ut, lite mer till höger, du går snart på bojen. Hon talar också om när hon kan nå bojen och då brukar jag bromsa upp. När jag får klartecken ger jag lite gas och låter båten sakta glida fram så T hinner fram och hoppa iland.

Använd båten
Med en så stor båt som vi har måste jag ha full kontroll. Det är jag som ska manövrera båten fullt ut hela vägen under tilläggningen. Jag kan inte räkna med att T eller någon annan ska ta emot båten.

Börja fästa rätt tamp
Beroende på vind och avdrift fäster T först alltid den tamp som är på den sida vågorna kommer ifrån. Det är viktigt att tamparna hamnar så nära 45 grader från båten som bara är möjligt. När båda tamparna är på plats justerar jag bojlinan så att den sträcks ut och båten ligger stadigt. Lite beroende på plats i hamnen lägger vi två spring från mitten av båten och i land. Det ökar stabiliteten ytterligare så att inte båten far från sida till sida.
Det som kan vara svårt är att bedöma hur lång bojlina som krävs. Men vår erfarenhet säger att det är bättre med lite för lång lina än att den blir för kort.
Vid behov justerar vi fendrarna både var de sitter och hur högt eller lågt.
När vi kastar loss börjar vi med springtamparna, sedan förtamparna. T går sedan bak och drar oss ut mot bojen, krokar loss och ger mig klartecken att backa ut.

Kamera i aktern
Vi har en kamera i aktern som visar bild i plottern. Det är en väldigt bra finess. Kameran är köpt på Clas Ohlsson och kostade med installation runt 2000 kr. Med hjälp av den kan jag se både boj och bojlina.